ترفندهایی پس از نصب Ubuntu 9.04
نوشته شده توسط : مهدی فیضی


ترفندهایی پس از نصب Ubuntu 9.04

 

همیشه یک سیستم عامل جدید کامل نیست و به مقداری چکش کاری و تنظیمات نیاز دارد. نسخه جدید اوبونتو نیز از این قانون مستثنی نیست. البته حدود دو ماه از انتشار این نسخه می گذرد و حتماً کاربران این توزیع محبوب تا حدودی کارهای لازم برای کامل کردن آن را انجام داده اند. با این وجود، تنظیماتی که در این مقاله مرور میشوند، تنها برای نسخه های جدید کاربرد ندارد و ممکن است مشکلات ریز و درشتی را که تاکنون در گیرشان بوده اید را برطرف سازند. اگر هم جزء کاربرانی هستید که هم اکنون می خواهید ابونتو 9/04 را نصب کنید، تنظیمات زیر را برای رام کردن خرگوش بازیگوش (Jaunty Jackalope نام اوبونتو9/04 است) پیشنهاد می کنیم.
البته باید بگوییم که فهرست کامل نیست و کارهای زیاد دیگری هستند که باعث بهبود اوبونتوی دوست داشتنی میشوند.

 

فعال کردن مخازن نرم افزاری

هنگامی که شما یک نسخه اوبونتو را نصب می کنید، نرم افزارها و بسته های به روزرسانی وجود دارند که باید روی اوبونتو نصب شوند. گذشته از این موضوع، هزاران بسته رایگاه روی مخازن بسته های نرم افزاری (Sofware Repositiories) وجود دارند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید برای استفاده از این مخازن باید آنها را فعال کنید. Backport, Universe, Multiverse و Partner مخازنی هستند که باید فعال شوند.
از مسیر System - Administration نرم افزار Synaptic Packge Manager را اجرا کنید سپس در بخش Settings گزینه Repositories را انتخاب کرده و در برگه های Ubuntu Software و Third -Party Software تمامی مخازن را تیک بزنید کلید Close را فشار دهید و در ادامه Reload را کلیک کنید تا مخازن به روزرسانی شوند. اکنون میتوانید از هزاران بسته ، نرم افزار و سورس کد روی این مخازن استفاده کیند.

تنظیمات بوت لودرGRUB

برنامه بوت گراب یکی از بخشهای کاندیدایی است که می تواند بهتر شود. نرم افزارهایی هستند که در عین سادگی امکان بهتر شدن تنظیمات گراب را فراهم می کنند. ابتدا باید از گراب موجود روی سیستم یک پشتیبان تهیه کنیم تا مطمئن شویم تغییرات ما برای سیستم مشکلی فراهم نمی کنند. دستور زیر یک نستخه پشتیبان از گراب تهیه می کند:
Sudo cp/boot/grub/menu.Ist/boot/grub/menu-backup.Ist
سپس دستور زیر را برای اجرای نرم افزار مدیریت بوت لودرها اجرا کنید:
sudo apt-get install startupmanger
با گشوده شدن پنجره Startup Manager میتوانید خیلی ساده زمان انتظار برای بوت، سیستم عامل پیش فرض، پیش نمایش گراب، دقت نمایش منوهای گراب و بسیاری دیگر از تنظیمات بوت لودر را انجام دهید.

تنظیمات دیواره آتش

خبر خوش این که اوبونتو یک دیواره آتش پیش فرض به نام UFW دارد، اما UFW تحت خط فرمان کار می کند و رابط گرافیکی ندارد. برای استفاده از رابط گرافیکی باید بسته GUFW نصب شود:
sudo apt-get install gufw
این دیواره آتش رابط گرافیکی ساده ای دارد و نیازی به توضیح دادن بخش های مختلف آن نیست.
Firestarter یک نرم افزار دیواره آتش دیگر برای اوبونتو است که قابلیت های بیشتری در مقایسه با GUFW مانند امکان مشاهده ترافیک شبکه را دارد:
sudo apt-get install firestarter

Wine

این نرم افزار اشنا کمک می کند که بتوانید نرم افزارهای ویندوز را روئی لینوکس نصب و استفاده کنید. متأسفانه این نرم افزار به صورت پیش فرض روی اوبونتو نصب نمی شود دستور زیر Wine را روی اوبونتو نصب میکند:
sudo apt-get install wine
پس از نصب بخش پیکربندی نرم افزار و پیش از نصب برنامه های ویندوز به آدرس (Congigure Wine - Applications- wine) نگاهی بیندازید.

نصب کد ک ها

برای گوش دادن به موسیقی ، استفاده از شبکه های ویدئویی انلاینع جاوا، اجرای فایل های تصویری و... باید کلی کدک وبسته نرم افزاری نصب کنید. نگران نباشید! درنسخه جدید اوبونتو کافی است بسته ubuntu-restricter-extras را نصب کنید تا فایل ها و کدک های مورد نیاز سیستم تماما نصب شوند.
این بسته هرچه نیاز داشته باشید را برایتان نصب می کند دستور نصب این بسته به صورت زیر است:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

جعبه ابزار

Ubuntu Tweak نرم افزاری است که به سادگی اجازه میدهد کلی کار و تنظیم ریز ودرشت را روی اوبونتو انجام دهید.
از جمله این کارها، تنظیمات دسکتاپ، تنظیمات بوت لودر، نصب نرم افزار و تم جدید، تنظیمات سیستم فایل و بهتر کردن رابط اوبونتو است. برای نصب این نرم افزار باید فایل sources.list را باز کنید:
gksu gedit/etc/apt/sources.list
سپس دو خط زیر را به انتهای این فایل اضافه کنید:
deb http://ppa.launchpad.net/tualatrix/ubuntu jaunty main
deb-src http://ppa.launchpad.net/tualatirx/ubuntu jaunty main
در ادامه ابتدا مخزن را به روزرسانی کرده و سپس نرم افزار Tweak را نصب کنید:
sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-tweak

VLC

نرم افزارهای زیادی مانند Totem و Mplayer برای کار با فایل های مالتی مدیا روی اوبونتو ارائه شده اند، اما برخی از کاربران طرفدار VLC هستند. دلیل آن هم پشتیبانی بسیار خوب این نرم افزار از فرمتهای فایلی صوتی و تصویری است.
اگر شما هم دوست دارید از این نرم افزار استفاده کنید، کافی است دستور زیر را در ترمینال خط فرمان اجرا کنید:
sudo apt-get install vlc
Gnome DO
یک نرم افزار کوچک دیگر با کلی قابلیت های جالب و کاربردی . نمونه مشابه این نرم افزار در ویندوز Launchyو درمک، QuickSilver میتوانید به سرعت در سیستم جستجو کرده یا برنامه ها را سریعتر اجرا کنید این برنامه یک رابط دارد که روی دسکتاپ ظاهر شده و از طریق آن میتوانید تنظیمات و کارهای خود را انجام دهید. برای نصب این نرم افزار دستور زیر را اجرا کنید:
sudo apt-get install gnome-do

جلوه های ویژه

تصور نمی کنم کاربری وجود داشته باشد تا از جلوه ها و تم های ویژه اوبونتو استقبال نکند. دنیای این سورس نیز مملو از این برنامه های مدیریت دسکتاپ و تغییر رابط گرافکی اوبونتو است. برنامه tingsManager-CompizConfigSe یک ابزار برای مدیریت Compiz است و تم های بسیار زیبایی برای دسکتاپ ارائه میکند Avant Windows Navigator و Cairo Dock اوبونتو را به شکل سیستم عامل مک تبدیل میکند که می تواند بسیار جالب باشد ابزارهایی مانند Conky و GKrellM نیز تنظیمات دسکتاپ را در اختیارتان قرار میدهند تا راحت تر بتوانید دسکتاپ مورد نظر خود را بسازید.
منبع:عصر شبکه 89





:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 17 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: